بهترین راهکارها برای ایجاد انگیزه کدام راهکارها هستند؟ برترین روش ها برای افزایش انگیزه کدام روش ها میباشند؟ چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم؟ چطور انگیزه خود را بالا ببریم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که حس و حال انجام هیچ کاری را نداشته باشید و ساعت‌ها در گوشه‌ای بنشینید و به نقطه‌ای خیره شوید؟ این در شرایطی است که شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اما انگار هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد.

در همین حال، یک ندای ضعیف درونی، شما را راحت نمی‌گذارد و سعی دارد مجاب‌تان کند تا بلند شده و کاری انجام دهید. خیلی از شما این صدا را می‌شناسید و شاید از آن با تعبیر عذاب وجدان یاد کنید. به هر حال این صدا بی‌رحمانه تکرار می‌شود، اما شما بی حس و حال‌تر از آن هستید که بتوانید حرکتی بکنید. جای شکرش باقی است که این صدا وجود دارد، وگرنه شاید هیچ‌وقت به سراغ خواندن این متن نمی‌آمدید و هیچ‌وقت نمی‌پرسیدید که چطور می‌توانید خود را از این بی‌حالی و رخوت خلاص کنید؟!

افزایش انگیزه

ایجاد انگیزه

شاید هم کمی نگران شده باشید، چون از این وضع متعجب و خسته هستید. شما دوست دارید که با انگیزه و مولد باشید. دوست دارید انرژی لازم برای کار کردن روی اهداف و برنامه‌های خود را داشته باشید، اما نمی‌دانید که چطور باید آن شور و جاه‌طلبی سابق را در خود جمع کنید. اگر این اوضاع باقی بماند، وضعیت روحی شما بدتر از قبل می‌شود، بنابراین دست روی دست گذاشتن کافی است و باید کاری کرد.

حتما بخوانید » معجون خوشحالی

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا سعی داریم مقوله‌ای به نام بی‌انگیزگی را بهتر بشناسیم تا بدانیم که در مواجهه با آن چه کارهایی باید انجام دهیم. بیایید ابتدا دلایل احتمالی این موضوع را بررسی کنیم.

چرا انگیزه ندارم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که بی‌انگیزه بودن حالتی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی خود، آن را تجربه کند، پس بیهوده خودتان را سرزنش نکنید و به خود برچسب تنبلی نزنید. این احساس، همیشگی نیست و گام‌های موثری وجود دارند که در صورت بکارگیری درست آن‌ها می‌توانید به سلامت از این چالش عبور کنید.

حتما بخوانید » افزایش تمرکز

مثل همیشه، اولین قدم، شناخت درست موضوع مورد بحث و دلایل آن است. اگر بتوانید ریشه‌های بی‌انگیزگی خود را پیدا کنید، یک قدم بزرگ به سمت حل مساله برداشته‌اید. در اینجا چند دلیل محتمل را ذکر می‌کنیم:

ترس از شروع

چرا انگیزه ندارم؟

برای اکثر مردم، انگیزه‌ی پایین با اهمال‌کاری ارتباط دارد. شروع کردن برای ما دشوار است و آنقدر کارها را به تعویق می‌اندازیم که بالاخره تحت فشار زمان، مجبور به اقدام می‌شویم.

فقدان مهارت یا دانش

اگر احساس کنید که مهارت‌ها یا اطلاعات لازم برای تکمیل یک پروژه یا هدف را ندارید، احتمالاً تمایل خود را برای کار روی آن از دست خواهید داد.

حتما بخوانید » کیفیت زندگی

فشار

شما احساس می‌کنید زیر بار فشار مسئولیت‌ها و تعهداتی که بر عهده دارید، در حال خرد شدن هستید!

کسالت یا نارضایتی

شما نسبت به کار یا هدف زندگی خود، کاملا بی‌علاقه و ناراضی هستید. اهدافی که پیش رو دارید، هیچ شادی یا لذتی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند.

حتما بخوانید » میلیاردر شدن

فقدان معنا

شما احساس می‌کنید که کار یا زندگی شما هیچ معنایی ندارد و دلیلی برای تحقق بخشیدن به آن نیست. شما زندگی و کار خود را سطحی و خالی از هر شور و شوقی می‌بینید.

عزت‌نفس یا اعتماد‌به‌نفس پایین

افزایش انگیزه

شما احساس خوبی نسبت به خودتان یا توانایی‌های خود ندارید و می‌ترسید که نتیجه‌ی تمام اقدامات شما چیزی جز احساس خجالت، محرومیت و گناه نباشد.

افسردگی و بی‌انگیزگی

این دو غالباً دست به دست هم می‌دهند. اگر اولی را داشته باشید، بی‌انگیزگی هم در ادامه به سراغ‌تان خواهد آمد. اگر از نظر بالینی افسرده هستید، این بیماری روانی، انرژی جسمی و روحی شما را از بین می‌برد و احساس انگیزه داشتن را تقریباً غیرممکن می‌کند.

حتما بخوانید » درمان افسردگی

بیماری

اگر شما از یک بیماری جسمی رنج می‌برید و یا به تازگی آن را پشت سر گذاشته‌اید، انرژی شما کم است و احتمالا قدرت سابق و معمول خود را ندارید.

ایجاد انگیزه

احتمالا دلایلی که ذکر کردیم برای خیلی از شما آشنا است و می‌توانید به وضوح ببینید که چرا هیچ تمایلی برای انجام هیچ کاری ندارید. با این حال، اگر هنوز هم ریشه‌ی مشکل خود را پیدا نکرده‌اید، شاید لازم باشد نگاه موشکافانه‌تری به خود و زندگی‌تان داشته باشید و در زوایای پنهان‌تری به دنبال ریشه‌ی مشکلات خود بگردید. خبر خوب این است که می‌توانید برای یافتن انگیزه اقدام کنید.

 بیدار کردن انگیزه‌ 11 اقدام موثر

متناسب با شرایط خود، اقدامات زیر را به کار بندید تا خود را از حالت رخوت و افسردگی بیرون آورده و نشاط و انگیزه‌ی دوباره پیدا کنید.

حتما بخوانید » فیلم الهام‌بخش

افسردگی یا بیماری جسمی خود را درمان کنید

اگر علایم افسردگی را می‌شناسید و چندین هفته است که آن‌ها را مشاهده می‌کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. در صورت افسردگی، احتمالا نبرد سختی پیش رو دارید تا انرژی و توان از دست رفته‌ی خود را بازگردانید. درمان مورد نیاز خود را که ممکن است ترکیبی از مدیتیشن و گفتاردرمانی باشد، دریافت کنید تا شور و حال شما برای مشارکت در زندگی بازگردد.

در این میان، سعی کنید با وجود احساس بد، اهداف کوچک قابل کنترل را انجام دهید. حتی اگر منتظر نتایج بزرگ هستید، این دستاوردهای کوچک را دست کم نگیرید. با رسیدن به همین اهداف کوچک می‌توانید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و عزت نفس خود را بهبود ببخشید.

حتما بخوانید » سبک زندگی سالم

اگر مبتلا به سرماخوردگی‌، آنفولانزا یا سایر بیماری‌ها هستید ، با خودتان صبور باشید. در دوران بیماری خود را زیاد تحت‌فشار قرار ندهید و از خود کار نکشید. مراقبت از خود را تمرین کنید و اجازه دهید بیماری، دوران خودش را طی کند. به این ترتیب به احتمال زیاد، با بهبود حالتان، انگیزه‌ی شما هم باز خواهد گشت.

بفهمید که چه چیزی به شما استرس می‌دهد و در مورد آن کاری انجام دهید

اگر استرس علت کم بودن انرژی شما و عدم تمایل به انجام هر کاری است‌، منبع استرس را پیدا و بررسی کنید.

حتما بخوانید » 25 درس موفقیت از مایکل جردن

آیا وظایفی که بر عهده گرفته‌اید، بیش از توان شما است؟ آیا درگیر پیش‌آمد سخت و طاقت‌فرسایی هستید؟ آیا خود را با اضافه‌بار اطلاعات غرق کرده‌اید؟

در مورد عوامل استرس‌زا با خود صادق باشید و حتی اگر ناراحت‌کننده هم نیستند، سعی کنید آن‌ها را فعلا از زندگی خود حذف کنید. این رویدادها و تعهدات استرس‌زا می‌تواند شما را به سرعت درگیر کند، بنابراین باید مراقب برخورد با آن‌ها باشید تا دچار اضطراب یا افسردگی نشوید.

خودتان را مجبور کنید تا اولین قدم را بردارید

دلیل بی انگیزه بودن

تعلل، قاتل انگیزه است. بیشتر کارهایی که دوست نداریم انجام دهیم و حتی برخی از کارهایی که از آن‌ها لذت می‌بریم، دشوارتر و دلهره‌آورتر از آنچه که هستند، به نظر می‌رسند، اما وقتی اولین قدم را برمی‌دارید، ترس‌ها و تردیدها کنار می‌روند و خواهید دید که کار مورد نظر شما، آنقدرها هم که فکر می‌کرده‌اید، غیر‌قابل کنترل نیست!

حتما بخوانید » ذهن آگاهی

کوچک‌ترین اقدام برای هر کاری که به تعویق می‌اندازید را تعیین کنید، سپس فقط همان یک کار را انجام دهید. خواهید دید که طی کردن مراحل بعدی، به مراتب آسان‌تر خواهد شد.

مهارت‌های خود را تقویت کنید

اگر از عهده‌ی کاری برنمی‌آیید، سخت است که دست و پنجه نرم کردن با آن، هیجان‌زده شوید، بنابراین یک سوال مهم این است که از نظر مهارت‌ها یا تحصیلات، چه چیزی شما را مشتاق می‌کند و ممکن است شما را به اهداف خود علاقه‌مند کند؟

به یاد داشته باشید که انگیزه، خود به خود به سراغ شما نمی‌آید، بلکه این شما هستید که باید فعالانه وارد عمل شوید؛ مثلا برای تقویت مهارت‌های خود، یک دوره‌ی آنلاین بگذرانید. یک مربی پیدا کنید تا شما را راهنمایی کند. در صورت نیاز دوباره به مدرسه بازگردید.

حتما بخوانید » زندگی بهتر

هرچه بیشتر متخصص شوید، کار یا هدف شما جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. همچنین نسبت به توانایی‌های خود اطمینان بیشتری خواهید داشت که باعث افزایش ابتکار عمل شما می‌شود.

دنبال هدف یا علاقه‌ی خود باشید

یافتن معنا برای ایجاد انگیزه

اگر از زندگی خود خسته و ناراضی هستید، احساس انگیزه داشتن هم برای شما دشوار است. بیزاری از کار یا فکر کردن به اینکه زندگی بی‌معنی است، می‌تواند روح را خرد کند و منجر به بی‌تفاوتی شود. ماموریت خود را برای یافتن چیزی که برای شما هدفمند است، پیدا کنید و مدتی، زمان و انرژی خود را بر آن متمرکز کنید. این احساس که شما به نوعی تغییر ایجاد کرده‌اید، می‌تواند بسیار انگیزه‌بخش باشد.

بهتر است این حس هدفمندی را با علاقه یا هدفی که مشتاق آن هستید، پیوند دهید. داشتن عشق و شور، مانند ریختن بنزین روی شعله‌های انگیزه است. در این صورت شما احساس بچه‌ای را خواهید داشت که هر روز صبح با ذوق سوار شدن دوچرخه‌ی جدید خود از خواب بیدار می‌شود.

اهداف خود را تعیین کرده و تمام جزئیات آن‌ها را تجسم کنید

اگر چیزی ندارید که برای آن تلاش کنید، بدیهی است که نمی‌توانید انگیزه‌ای برای کار داشته باشید. برای این منظور، اهداف قابل کنترلی ایجاد کنید که شما را هیجان‌زده و درگیر کند. بهتر است با یک گل کوچک شروع کنید تا یک برد سریع داشته باشید که بتواند اشتیاق شما را برانگیزد.

حتما بخوانید » زندگی شاد

سپس بنشینید و مدام به تمام جزئیات هدف بعدی خود فکر کنید؛ به عنوان مثال، اگر هدف شما نوشتن یک رمان است، هر صحنه و هر شخصیتی را تجسم کنید تا زمانی که به آن جهان کشیده شوید. این کار شروع به نوشتن را بسیار ساده‌تر می‌کند.

علاوه بر این‌ها، دیدن محصول نهایی دقیق در ذهن به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی خود را حفظ کنید، در حالی که داشتن یک امید مبهم از آنچه می‌خواهید به آن برسید، می‌تواند دلسرد‌کننده باشد.

دلایل اهداف خود را بنویسید

نوشتن دلایل اهداف برای ایجاد انگیزه
افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه افزایش انگیزه

هنگامی که هدف جدیدی را تعیین می‌کنید یا عادتی را شروع می‌کنید، دلایل خود را هم بنویسید. این کار باعث می‌شود که با تعهد بیشتری شروع به کار کنید؛ به عنوان مثال، اگر هدف شما رسیدن به ارتقای شغلی است، نوشتن مزایا و دلایلی که می‌خواهید به این هدف برسید، به مغز شما کمک می‌کند تا هدف مورد نظرتان را پردازش کرده و شما را در مسیر درست نگه دارد.

به علاوه، وقتی چیزی ملموس مانند یک فهرست نوشته شده ایجاد می‌کنید‌، این یک نشانه‌ی ذهنی دیگر است که اقدامات شما را در جهت واقعی شدن هدف تقویت می‌کند.

حتما بخوانید » آنچه نمی‌توانید با پول بخرید

اهداف و پاداش‌ها را تعیین کنید

شاید فکر کنید که این هم نوعی رشوه دادن است. ممکن است این فکر چندان هم نامربوط نباشد، اما مطمئن باشید که موثر است. تعیین اهداف کوتاه‌مدت در دل اهداف بلند‌مدت، به شما کمک می‌کند احساس کنید در حال انجام کاری هستید، در حالی که پاداش به شما چیزی می‌دهد که باید حتی قبل از رسیدن به هدف نهایی، منتظر آن باشید.

حتما بخوانید » مطالعه مؤثر

تقسیم وظایف بزرگ به کارهای کوچک‌تر به شما کمک می‌کند تا بیش از حد تحت‌فشار قرار نگیرید. اجازه دادن به خود برای لذت بردن از یک کاسه بستنی پس از اتمام هر فصل در گزارش خود‌، یا یک گردش خاص با دوستان پس از اتمام یک نقطه عطف در تناسب اندام، به شما کمک می‌کند تا بر مدار انگیزه‌های طولانی‌مدت خود بمانید.

حتما بخوانید » 27 نکته‌ انگیزه‌بخش کارآفرینان

استراتژی داشته باشید اما انعطاف‌پذیر باشید

هنگام شروع یک هدف جدید، برنامه‌ریزی کنید که چگونه وارد عمل خواهید شد. فکر کردن به برنامه، نه تنها به شما این فرصت را می‌دهد که بهترین شرایط را برای موفقیت ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت مواجه شدن با مشکلات، استراتژی‌های جایگزین را نیز بررسی کنید.

اگر اولین تلاش شما با شکست مواجه شد، استرس نگیرید. اگر اولین تیر شما به هدف نخورد، نا‌امید نباشید و برنامه‌ی خود را برای حل مشکلاتی که دفعه‌ی اول شما را متوقف کرده‌اند، تغییر دهید.

برای موانع و خستگی برنامه‌ریزی کنید

دلایل بی انگیزه بودن
ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه ایجاد انگیزه

همه در طول راه دلسرد می‌شوند و احتمالاً این موضوعی است که برای شما هم اتفاق می‌افتد، بنابراین، پیشاپیش برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی موانع به وجود می‌آیند و انگیزه‌های شما شروع به سست شدن می‌کنند، هوشیار باشید.

برای مدیریت موانع و خستگی‌ها، این اقدامت می‌توانند مفید باشند:

  • بارها و بارها، لیست دلایل خود برای تعقیب اهداف و رویاهایتان را بخوانید.
  • شما می‌توانید طوفان فکری جدیدی داشته باشید. احتمالا راه‌های جالب‌تری برای رسیدن به اهداف و تجدید انرژی به سراغ‌تان می‌آید.
  • شما می‌توانید در مورد مشکلات با شریک خود صحبت کنید و به این ترتیب، فشار مشکلات را کم کنید.

بسته به نوع هدف، یک برنامه‌ی عملی برای تجدید انرژی خود ایجاد کنید؛ برنامه‌ای که الهام‌دهنده و لذت‌بخش باشد.

حتما بخوانید » تندخوانی

کلام آخر

فراموش نکنید که برای ایجاد انگیزه، باید دست به عمل بزنید. پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا را به کار بندید و نتایج عملی آن را ببینید. حفظ انگیزه، یک عادت سخت است، اما ارزش آن را دارد که نیروی انگیزه‌ی خود را تقویت کنید تا بتوانید با همه‌ی اهداف و عادات خود به موفقیت برسید.

حتما بخوانید » افزایش انگیزه کارکنان