در لیست بهترین کتاب های علمی جهان کدام کتاب ها قرار دارند؟ بهترین کتاب های علمی جهان (آپدیت 2022) کدام کتاب ها هستند؟ جذابترین کتاب های علمی جهان (آپدیت 2022) کتاب ها هستند؟ در لیست بهترین کتاب های علمی جهان (آپدیت 2022) کدام کتاب ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

کتاب های علمی مخاطبان خاص خود را دارند. این دسته از مخاطبان همیشه دنبال کشف رازهای جهان هستی هستند؛ جهان چگونه به وجود آمده است؟ در فضا چه می‌گذرد؟ دنیای زیر آب چگونه است؟ کتاب‌های علمی برای این گروه نه فقط سرگرمی که چیزی جدی و مهم‌ هستند.

اگر از عاشقان دنیای چراها و چگونه‌های جهان هستید،معرفی کتاب امروز برای شماست تا با بهترین کتاب های علمی جهان آشنا شوید،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

نقطه آبی کم‌رنگ؛ چشم‌اندازی از آینده بشر در فضا

نقطه آبی کم‌رنگ
نقطه آبی کم‌رنگ

نویسنده: کارل ادوارد سیگن
مترجم (پیشنهاد کاربران): شهریار رضانیا
انتشارات (پیشنهاد کاربران): مازیار
تعداد صفحه: ۳۰۴

سفر به دنیای ناشناخته‌ها و کشف رمز و راز سرزمین‌های ناآشنا همواره از دغدغه‌های بشر بوده است.

حالا که زمین نقطه‌ای ناشناخته‌ ندارد که انسان از آن سر درنیاورده باشد، چه جایی بهتر از فضا و کهکشان‌ها که ظاهرا برای اکتشاف و جست‌وجو منبعی بی‌نهایت هستند؟ کارل ادوارد سیگن، پروفسور اخترشناسی و علوم فضایی و یکی از مشاوران ناسا، در این کتاب درباره وضعیت کره زمین، کهکشان‌ها، سیاره‌ها و آینده احتمالی فضا می‌گوید.

نام این کتاب از تصویر ثبت‌شده‌ زمین از فضا گرفته شده است، چراکه زمین از فضا به‌شکل یک نقطه آبی کم‌رنگ دیده می‌شود. پروفسور سیگن درباره هدفش از نوشتن این کتاب می‌گوید:

«موضوع کتاب این است که در دنیاهای دیگر، چه‌ چیزی در انتظار ماست. آن دنیاها درباره خودمان به ما چه خواهند گفت؟ اصلاً با درنظرگرفتن مشکلات اساسی که گونه ما با آن مواجه است، آیا عاقلانه است که به آن دنیاها برویم؟»

حتما بخوانید » کتاب شب های روشن

به‌ نظر می‌رسد که روی خشکی‌های زمین، دیگر جایی برای کاوش باقی نمانده است. کاوشگران قربانی موفقیت خود شده‌اند و اکنون خانه‌نشین‌اند.

حتما بخوانید » بهترین رمان های جهان

گودل، اشر، باخ

گودل، اشر، باخ از بهترین کتاب های علمی

نویسنده: داگلاس هوفشتاتر
مترجم (پیشنهاد کاربران): مرتضی خزانه‌داری، سروش ثابت، عبدالرضا خزانه‌داری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): مرکز
تعداد صفحه: ۸۲۴

پروفسور هوفشتاتر در این کتاب پرمحتوا و تا حدی سخت‌خوان، دست به کار شگفت‌انگیزی زده است. او می‌خواهد با تحلیل آثار بزرگانی مانند گودل، اشر و باخ پُلی میان ذهن‌های این سه نابغه ایجاد کند.

او اعتقاد دارد که هسته مرکزی موسیقی باخ، ریاضیات گودل و طراحی‌های اشر چیزی مشترک است. آنچه این کتاب پرمغز را جذاب‌تر می‌کند طنازی و بازی‌ با کلمات نویسنده است که خیلی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

حتما بخوانید » درمان افسردگی

آیا نباید معناهایی که انسان تصمیم می‌گیرد به رشته‌های ساخته شده از نمادهای بی‌معنا نسبت دهد به‌کلی بدون پیامد باشند؟

حتما بخوانید » بهترین کتاب های کمدی

تاریخچه تقریبا همه‌چیز

تاریخچه تقریبا همه‌چیز از بهترین کتاب های علمی

نویسنده: بیل برایسن
مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدتقی فرامرزی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): مازیار
تعداد صفحه: ۶۱۶

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر از شگفتی‌هایی است که بسیاری از آنها را نمی‌دانیم. بیل برایسن در این کتاب سراغ شگفتی‌های پنهان در جهان هستی رفته است و پاسخ‌هایش را به‌زبانی ساده و بیانی جذاب نوشته است.

تنوع مطالب علمی مطرح‌شده در این کتاب و همچنین توضیح آنها به‌زبان ساده باعث شده است که تعداد زیادی از افراد مخاطب این کتاب باشند، از جمله مردم عادی.

اگر ذهن شما همیشه درگیر سؤالاتی درباره جهان هستی است و از خواندن کتاب‌های تخصصی و علمی فراری هستید، این کتاب مناسب شماست تا به پرسش‌هایتان به‌زبانی ساده پاسخ دهد. این اثر با توجه به زبان ساده‌اش می‌تواند یکی از بهترین کتاب‌های علمی برای نوجوانان هم باشد.

حتما بخوانید » بهترین رمان های کلاسیک

برای آنکه بتوانی اینجا باشی، تریلیون‌ها اتم سرگردان مجبور بوده‌اند به‌روش‌هایی حیرت‌انگیز و سرشار از لطف و محبت یک جا گرد هم آیند تا تو آفریده شوی. چنین گردآمدنی به‌قدری اختصاصی و یگانه است که پیش از این هیچ‌گاه کوششی برای تحققش به عمل نیامده است و فقط همین یک بار موجودیتش به حقیقت پیوسته است.

حتما بخوانید » ادبیات فرانسه

سرگذشت شگفت‌انگیز حیات روی زمین

سرگذشت شگفت‌انگیز حیات روی زمین

نویسنده: ریچارد داوکینز
مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدرضا صابری توکلی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): معین
تعداد صفحه: ۶۰۰

این اثر یکی از بهترین کتاب های علمی حوزه زیست‌شناسی است که نظریه تکامل داروین را از جنبه‌های زمین‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و فسیل‌شناسی بررسی می‌کند.

داوکینز تکامل در جهان هستی را با شواهد علمی تحلیل و بررسی می‌کند. اگر از علاقه‌مندان به علم زیست‌شناسی هستید یا پیگیر مطالعات نظریه تکامل، این اثر برای شماست تا از زوایای مختلفی به این نظریه نگاه کنید.

حتما بخوانید » بهترین کتاب‌ها برای زنان

اگر بهبود دندان‌های موش با انتخاب طبیعی این‌قدر آسان است، پس چرا در درجه اول انتخاب طبیعی ظاهرا چنین کار ضعیفی را انجام داده است؟ به‌یقین پوسیدگی دندان هیچ فایده‌ای ندارد.

اگر انتخاب طبیعی می‌تواند آن را کاهش بدهد، پس چرا انتخاب طبیعی همین کار را مدت‌ها قبل انجام نداده است؟

حتما بخوانید » پنج قدم فاصله

تاریخچه مختصر زمان از بهترین کتاب های علمی

تاریخچه زمان

نویسنده: استیون هاوکینگ
مترجم (پیشنهاد کاربران): اشکان کریمی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): سهامی انتشار
تعداد صفحه: ۱۴۰

استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان معروف انگلیسی، را با نظریه‌های خاصش درباره جهان هستی و وجود خداوند می‌شناسیم. فعالیت او در زمینه فیزیک به‌رغم محدودیت‌های جسمی‌اش شگفت‌انگیز است و از او الگویی برای بسیاری از آدم‌ها ساخته است تا برای زندگی و رسیدن به آرزوهایشان بجنگند. هاوکینگ در سال ۱۹۸۸ کتاب تاریخچه زمان را برای مخاطب عام و کمتر مطلع از فیزیک نوشت.

کتاب مفاهیم اساسی مانند فضا و زمان را به‌زبانی ساده توضیح می‌دهد و پس از تعریف‌های اولیه، انفجار بزرگ یا همان بیگ‌بنگ را شرح می‌دهد و سپس بحث سیاه‌چاله‌ها مطرح می‌کند. می‌توان گفت هاوکینگ در این کتاب دنبال پاسخ این پرسش است: «جهان از کجا آمده و به کجا می‌رود؟»

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

اینشتین هیچ‌وقت نپذیرفت که شانس بر جهان هستی حاکم است؛ عقاید انیشتین در این باره در این جمله معروفش خلاصه شده است: «خدا تاس نمی‌ریزد.»

حتما بخوانید » کتاب 1984

تفکر، سریع و کند

بهترین کتاب های علمی
بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی

نویسنده: دنیل کانمن
مترجم (پیشنهاد کاربران): فروغ تالوصمدی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): در دانش بهمن
تعداد صفحه: ۵۵۶

دنیل کانمن روان‌شناس آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۲ است. او در این کتاب ذهن انسان را در مواجهه با رویدادهای مختلف بررسی می‌کند. کانمن اعتقاد دارد که انسان در تصمیم‌گیری‌ها یا سریع و شهودی عمل می‌کند که تابع احساسات است یا کندتر و منقطی‌تر.

مطالعات و بحث‌های این کتاب بیشتر مختص بخش شهودی‌عاطفی ذهن انسان است و نشان می‌دهد انسان‌ها تحت‌تأثیر این حالت چطور به مسائل مختلف واکنش نشان می‌دهند. خواندن این کتاب بیشتر آگاهمان می‌کند که چه هستیم و ما را با خطاهای شناختی انسان آشنا می‌کند. این کتاب نه‌تنهای از بهترین کتاب های علمی، بلکه یکی از بهترین کتاب‌ها برای بهبود مهارت تصمیم‌گیری است.

حتما بخوانید » کتاب‌های مورد علاقه ثروتمندان

روش قابل‌اتکا برای وادارکردن افراد به پذیرش مسائل نادرست، تکرار دائمی آنهاست زیرا مفهوم آشنایی به‌راحتی از حقیقت تمییز داده نمی‌شود. نهاد‌ها و بازاریاب‌های تمامیت‌طلب همیشه از این حقیقت آگاه بوده‌اند.

حتما بخوانید » غلبه بر تنبلی

اسلحه، میکروب‌ها و فولاد

بهترین کتاب های علمی
بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی

نویسنده: جرد دایموند
مترجم (پیشنهاد کاربران): حسن مرتضوی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): بازتاب نگار
تعداد صفحه: ۵۸۴

جرد دایمون، استاد جغرافیا و فیزیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، در این کتاب نگاهی نو به جهان مدرن دارد. او از دریچهٔ تأثیرات عوامل جغرافیایی و زیست محیطی به جهان ما می‌نگرد.

دایمون بررسی می‌کند که تغذیه و مکان زندگی گذشتگان ما چگونه بر سرنوشت آنها تأثیر گذاشته است. دایمون پس از بررسی گذشتگان، مشغول پیش‌بینی آینده جهان مدرن می‌شود. کتاب «اسلحه، میکروب‌ها و فولاد» برنده جایزه ادبی معتبر پولیتزر سال ۱۹۹۸ شده است.

حتما بخوانید » بهترین رمان های داستایوفسکی

با ظهور جوامع خان‌سالار در حدود هفت‌هزار و پانصد سال پیش، مردم مجبور شدند برای اولین بار در تاریخ یاد بگیرند که چگونه بدون تلاش برای کشتن غریبه‌ها، عادی و مداوم با آنها مواجه شوند.

حتما بخوانید » کتاب پاییزی

جهان در پوست گردو

بهترین کتاب های علمی
بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی

نویسنده: استیون هاوکینگ
مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدرضا محجوب
انتشارات (پیشنهاد کاربران): شرکت سهامی انتشار
تعداد صفحه: ۳۲۸

کتاب جهان در پوست گردو سال ۲۰۰۱ منتشر شد. موضوع آن هم زمینه مطالعاتی هاوکینگ، یعنی فیزیک است. او در این کتاب به‌طور ویژه درباره مکانیک کوانتومی و نظریه ریسمان نوشته است.

بسیاری این کتاب را ادامه کتاب قبلی هاوکینگ، یعنی «تاریخچه زمان» می‌دانند. اگر از علاقه‌مندان به نظریه‌های هاوکینگ هستید یا کتاب تاریخچه زمان او برایتان جالب بوده است، پس مطالعه این اثر نیز برایتان جالب خواهد بود. این کتاب هم مانند سایر آثار هاوکینگ برای مخاطب عام نوشته شده است.

بنابراین اگر زیاد با مباحث فیزیک آشنایی ندارید، نگران نباشید.

حتما بخوانید » بهترین رمان های کلاسیک

تئوری نسبیت عام اینیشتین زمان و فضا را از پس‌زمینه‌ای منفعل که رویدادها در آن به وقوع می‌پیوندند به کنشگری فعال در سازوکارهای جهان تبدیل کرد. این امر منجر به مشکلی بزرگ شد که در خط مقدم مشکلات فیزیک در قرن بیست‌ویکم باقی می‌ماند. جهان آکنده از ماده است و ماده فضا را چنان تاب می‌دهد که اجرام روی یکدیگر سقوط می‌کنند.

ساعت‌ساز نابینا

بهترین کتاب های علمی
بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی

نویسنده: ریچارد داوکینز
مترجم (پیشنهاد کاربران): شهلا باقری، محمود بهزاد
انتشارات (پیشنهاد کاربران): مازیار
تعداد صفحه: ۳۸۳

ریچارد داوکینز، رفتارشناس و زیست‌شناس انگلیسی، از طرف‌داران نظریه داروین است. او در این اثر نظریه فرگشت را بیان می‌کند و طی ۱۱ فصل دلایل خود را ارئه می‌دهد. نظریه فرگشت بیان می‌کند: «تمام جانداران با همه تنوعی که دارند، از نیایی مشترک پدیدار گشته‌اند که حدود ۳٫۵ تا ۳٫۸میلیارد سال پیش می‌زیسته.»

نویسنده عنوان جالب‌توجه کتاب را از مثالی درباره برهان نظم ویلیام پالی گرفته است. ویلیام پالی کشیشی بود که در قرن ۱۸ برهان نظم، یکی از مهم‌ترین برهان‌های وجود خدا، را مطرح کرد.

چه با نظریه فرگشت موافق باشید و چه در دسته مخالفان قرار داشته باشید، مطالعه این اثر می‌تواند اطلاعات جامعی درباره این نظریه در اختیار شما بگذارد.

حتما بخوانید » کتاب جالب

تکامل هدفی بلندمدت ندارد. نه مقصدی در دوردست‌ها هست و نه بلوغی غایی که به‌عنوان معیاری برای انتخاب به کار گرفته شود؛ اگرچه غرور انسان عاشق این تصور پوچ و مضحک است که گونه ما هدف نهایی تکامل بوده است.

جهان زیبا

بهترین کتاب های علمی
بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی بهترین کتاب های علمی

نویسنده: برایان گرین
مترجم (پیشنهاد کاربران): مازیار نوعی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): نشر پارسیک
تعداد صفحه: ۲۹۲

برایان گرین، فیزیک‌دان آمریکایی، در این کتاب به شرح کامل و با جزئیات نظریه ریسمان می‌پردازد. او در ابتدای کتاب بحث خود را با توضیحی درباره نظریه نسبیت عام و خاص اینشتین آغاز می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد که نظریه ریسمان چگونه مشکلات نظریه عام را حل می‌کند.

اگر از علاقه‌مندان به مباحث فیزیک باشید، این کتاب با بیان ساده‌اش شما را میخکوب می‌کند و دید وسیع‌تری از این جهان به شما می‌دهد.

بر کسی پوشیده نیست که دانشمند و مردم با هم پیوندی دارند. اغلب پنداشته می‌شود این پیوند یک‌سویه است: دانشمند می‌فهمد و در میان می‌گذارد. اما اگر به واقع چنین بود، آموزش و فهمیدن چه جایگاهی می‌داشت؟

دانشمند خواهان حفظ این پیوند است، چون به تأثیر متقابل فرهنگ و دانش آگاهی دارد و علاقه‌مند است پرسش‌های برآمده از فرهنگ و سنت را با نگاهی نو پاسخ بدهد و افقی تازه بگشاید.

حتما بخوانید » تغییر سبک زندگی

کلام آخر

در معرفی کتاب امروز فهرستی از بهترین کتاب های علمی جهان را معرفی کردیم که باید خواندشان. شما هم کتاب‌های علمی می‌خوانید؟ به‌نظرتان نام کدام‌یک از بهترین کتاب‌های علمی جهان در فهرست ما خالی است؟

حتما بخوانید » کتاب برای موفقیت


در ادامه بخوانید » نویسندگی ؛ 11 کتاب برای بهتر نوشتن و غلبه بر موانع ذهنی