چطور جواهرسازی را شروع کنیم؟ ابزارهای ساخت جواهرات کدام ابزارها میباشند؟ تکنیک‌های ساخت جواهرات کدام تکنیک ها میباشند؟ فناوری‌های مربوط به جواهرسازی کدام فناوری ها میباشند؟ چرا جواهرات دست‌ساز محبوب شده‌اند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

ساخت جواهرات، هم سرگرم‌کننده است و هم درآمدزایی دارد. اگر دل به کار بدهید، می‌توانید جواهراتی عالی درست کنید و با اطمینان بفروشید. برای تبلیغ آنها کافی است خودتان از آنها استفاده کنید تا دوستان، خانواده و اطرافیان ببینند. کم‌کم خود آنها هم برایتان تبلیغ خواهند کرد. در این مطلب، می‌خواهیم مقاله‌ای جامع و کامل به شما ارائه کنیم که بتوانید جواهراتی منحصربه‌فرد، زیبا و حرفه‌ای بسازید. اگر تا حالا هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اید و کاملا مبتدی هستید، می‌توانید از این مقاله مجله اینترنتی ماهتوتا کمک بگیرید.

هزاران سال است که انسان‌ها از جواهرات برای آراستن خودشان استفاده می‌کنند. در حقیقت، جواهر از قدیمی‌ترین انواع ساخته‌های بشر از نظر باستان‌شناسی است. با اینکه مهره‌های ساخته‌شده از صدف‌های ناساریوس (قدیمی‌ترین جواهر شناخته‌شده در دنیا) حدود ۱۰۰هزار سال قدمت دارند، اولین نشانه‌های مربوط به جواهرسازی به حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش در مصر باستان بازمی‌گردد.

از آن زمان به‌بعد، روند جواهرسازی دست‌خوش تغییرات زیادی شده است، با این‌ حال، برخی موارد همچنان ثابت باقی مانده‌اند. جواهرات، صرف‌نظر از اینکه در هر زبانی آنها را چه می‌نامند، نشان‌دهنده سبک شخصی، علایق و روحیات فرد هستند.

حتما بخوانید » آموزش ویولون آنلاین معرفی ؛ 20 کانال برتر یوتیوب برای آموزش آنلاین ویولون

چرا جواهرات دست‌ساز محبوب شده‌اند؟

با اینکه جواهرسازان بسیار بزرگ و پرآوازه‌ در دنیا هستند و بهترین و پیچیده‌ترین جواهرات را می‌سازند، مدت‌هاست جواهرات دست‌ساز منحصربه‌فرد جایشان را در بین افراد باز کرده‌اند. مخصوصا نسل‌های جدیدتر که دیگر مانند گذشته به‌دنبال جواهرات سنتی نیستند و اکسسوری‌های خاص را ترجیح می‌دهند.

امروزه ابزارها و مواد اولیه در بازار موجود است و حجم ویدئوهای آموزشی و مقالات در این زمینه بسیار زیاد است. با کمک این محصولات، می‌توانید هر جواهری که دوست دارید بسازید. البته این کار فقط برای سرگرمی نیست و بسیاری از افراد هستند که از این طریق درآمد دارند.

در دوران رواج کرونا، که بسیاری از مشاغل با مشکلاتی مواجه شده‌اند، این صنعت می‌تواند برای خانواده‌ها در خانه درآمد خوبی ایجاد کند.
حتما بخوانید » 11 دوره‌ آموزشی رایگان آنلاین برتر سایت Udemy

برای شروع آماده‌اید؟

اگر آماده‌اید، ابتدا بیایید درباره ابزارها و تکنیک‌ها چیزهایی یاد بگیریم.

ابزارهای ساخت جواهرات

ابزارهای ساخت جواهرات

قبل از شروع جواهرسازی، ابتدا باید ابزارهای لازم را فراهم کنید. برای پروژه‌های ساده، می‌توانید از انگشت‌هایتان برای به‌نخ‌کشیدن یا گره‌زدن استفاده کنید؛ اما برای کارهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، باید ابزارهای کمکی داشته باشید. ابزارها برای نگه‌داشتن مواد اولیه و کارکردن روی آنها از جمله خم‌کردن، تازدن، برش، متصل‌کردن و رنگ‌زدن به کار می‌روند.

اولین ابزارهای دستی ساده‌ای که باید داشته باشید سیم‌چین و انبردست هستند. البته منظورم این نیست که سراغ جعبه‌ابزار پدر، برادر یا شوهرتان بروید! ابزارهای جواهرسازی، تخصصی‌تر از وسایلی‌اند که مردان (یا زنان) خانواده برای تعمیر لوله‌کشی خانه استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید » آموزش ادیت عکس حرفه‌ ای‌

برخی از ابزارهای اولیه مهم در ساخت جواهرسازی عبارت‌اند از:

  • سیم‌چین؛
  • انبر دم‌گرد؛
  • مهره‌نگه‌دار؛
  • انبر دم‌تخت؛
  • آچار سوکت‌زن؛
  • انبردست صاف؛
  • و تعدادی ابزار دیگر.

حتما بخوانید » آموزش عکاسی

چرا به این‌همه ابزار نیاز داریم؟

در مراحل ساخت جواهر، هر مرحله با دیگری متفاوت است و هر مرحله به ابزار خاصی نیاز دارد؛ برای مثال، هرجا لازم است دو چیز فلزی مانند دو سر زنجیر یا حلقه را به هم نزدیک کنید و آنها را محکم کنید، به انبردست نیاز دارید؛ هرجا لازم است سیم قطع شود، باید سیم‌چین داشته باشید؛ برای بریدن نخ به قیچی نیاز دارید. هر سبک از جواهرات مراحل خاص خودش را دارد. بنا بر اینها استفاده از ابزار مناسب آن مهم است.

هرچند داشتنِ یک مجموعه کامل از ابزارهای ساخت جواهرات سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای است، لازم نیست همان اول کار جیبتان را خالی کنید. یک مجموعه باکیفیت از اصلی‌ترین ابزارها را بخرید و شروع کنید. به‌مرور زمان با افزایش مهارت در کار، ابزارهای پیشرفته‌تری خواهید خرید. این ابزارها نه‌تنها کارتان را ساده‌تر می‌کنند، محصولات نهایی زیباتری نیز تحویلتان می‌دهند.

اگر بخواهید جواهراتی بسازید که فراتر از طرح‌های ساده با استفاده از سیم، زنجیر و مهره باشد، چه می‌کنید؟ حالا وقت آن است که از فناوری‌های مربوط به جواهرسازی صحبت کنیم.

حتما بخوانید » آموزش ثبت عکس‌های خارق‌العاده با 11 نکته‌ی ساده

فناوری‌های مربوط به جواهرسازی

چندین فناوری ارزشمند در صنعت جواهرسازی وجود دارند که کمکتان می‌کنند جواهراتی منحصربه‌فرد و زیبا ایجاد کنید. برش لیزری و چاپ سه‌بعدی دو نمونه از این فناوری‌ها هستند.

برش لیزری

برش لیزری
گوشواره با برش لیزری

یکی از فناوری‌های مهم در صنعت جواهرسازی برش لیزری است. این فناوری از لیزر برای برش مواد اولیه از فلزات تخت استفاده می‌کند. مانند هر فناوری دیگری، زمانی که برش لیزری به بازار آمد، بسیار گران بود و فقط برخی از شرکت‌های بزرگ می‌توانستند آن را داشته باشند.

امروزه برش لیزری آسان‌تر در دسترس است. با پیشرفت فناوری، هزینه آن هم کاهش یافته است؛ بنابراین داشتن آن برای فردی که به‌شکل جدی جواهر می‌سازد و با حجم کار زیادی مواجه است دیگر رؤیا نیست. با این‌ حال، منظورم این نیست که اگر در خانه کار می‌کنید و تازه شروع کرده‌اید، حتما باید دستگاه برش لیزری بخرید. شرکت‌ها و مغازه‌های خدمات لیزری به‌جای شما این کار را انجام می‌دهند. کافی است قطعاتی را که باید برش بزنید آماده کنید و فقط کار برش را به آنها بسپارید.

حتما بخوانید » آموزش چرم دوزی

برخلاف کار با دست، که درست‌کردن یک قطعه ساعت‌ها زمان می‌برد، برش لیزری در عرض چند دقیقه طرح کاملی را برش می‌زند. لیزر کار را با دقتی کمتر از یک میلی‌متر، طوری برش می‌زند که لبۀ آن کاملا تمیز و باکیفیت دربیاید؛ بنابراین معمولا دیگر نیازی نیست روی محصول نهایی با دست کاری انجام دهید.

محدودیت‌های برش لیزری

یکی از بهترین چیزها درباره برش لیزری این است که هر شکل منحصربه‌فردی را می‌توانید با آن ایجاد کنید و قطعاتی کاملا سفارشی بسازید. این امر در فروش جواهرات دست‌ساز شما بسیار تأثیر دارد. با این‌ حال، یک‌سری محدودیت هم در برش لیزری داریم؛ برای مثال، این فناوری برای ایجاد اشکال سه‌بعدی کاری از دستش برنمی‌آید. اینجاست که چاپ سه‌بعدی وارد میدان می‌شود. برای ساخت جواهرات پیچیده‌تر چاپ سه‌بعدی عالی است.

حتما بخوانید » آموزش روبان دوزی

چاپ سه‌بعدی

چاپگر سه‌بعدی

فناوری چاپ سه‌بعدی مدت زیادی نیست که وارد بازار شده است. یک دستگاه به‌نام چاپگر سه‌بعدی، اطلاعات را از فایل دیجیتالی که به آن داده‌اید می‌گیرد و با کارکردن روی مواد، قطعاتی جامد ایجاد می‌کند. این فرایند درست برعکس روش سنتی پیش می‌رود. بیایید دقیق‌تر توضیح بدهم.

حتما بخوانید » آموزش دوخت ماسک

هنگامی که می‌خواهیم شکلی سه‌بعدی با فلز یا چوب ایجاد کنیم، قطعه‌ای چوب یا فلز بزرگ برمی‌داریم و با تراشیدن، بریدن و حذف‌کردن بخش‌هایی از آن، شکل موردنظر را ایجاد می‌کنیم. در چاپ سه‌بعدی برعکس است؛ یعنی اول از هیچ شروع می‌کند و کم‌کم مواد را اضافه می‌کند تا طرح موردنظر شکل بگیرد. تصویر زیر را ببینید:

چاپ سه بعدی در تولید جواهر
گردنبند درست‌شده با چاپ سه‌بعدی

محدودیت‌های چاپ سه‌بعدی

چاپگرهای سه‌بعدی هنوز در دسترس همه نیستند و خدمات آنها هم محدود است. به‌دلیل نگرانی‌هایی که بابت ساخت اشیای خطرناک با چاپگر سه‌بعدی وجود دارد، استفادۀ فراگیر از این فناوری هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حتما بخوانید » آموزش اضافه کردن صدا به فیلم

تکنیک‌های ساخت جواهرات

اما برای ساخت جواهر به چه تکنیک‌هایی نیاز داریم؟ در پاسخ باید گفت به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • نوع جواهری که می‌سازید (گردنبند، گوشواره، انگشتر، دستبند)؛
  • نوع موادی که استفاده می‌کنید (چوب، فلز، پلاستیک، چرم)؛
  • شکل قطعات (گرد یا زاویه‌دار، مسطح یا سه‌بعدی)؛
  • اندازه (کوچک یا بزرگ).

این موارد تعیین می‌کنند که برای ساخت جواهری زیبا از کدام تکنیکی باید استفاده کنید.

تکنیک‌های اتصال و سرهم‌کردن (مونتاژ)

معمولا روشی ثابت برای ساخت جواهرات وجود دارد و آن وصل‌کردن چند تکۀ جدا از هم و سرهم‌کردن کار نهایی است؛ مگر اینکه بخواهید یک قطعه یکپارچه مثل حلقه انگشتری درست کنید. پرکاربردترین تکنیک‌های اتصال و مونتاژ عبارت‌اند از:

گره‌زدن

گره‌زدن بیشتر در کار با مهره‌ها کاربرد دارد. نقش گره‌ها از نظر زیبایی‌شناختی و عملکردی بسیار مهم است، زیرا باید بدانید از کدام گره استفاده کنید و چطور آن را به‌شکل درست گره بزنید تا هم کار زیبایی داشته باشید و هم اینکه رشته‌ها از هم باز نشوند و جواهرتان از هم نپاشد.

حتما بخوانید » آموزش خواندن نت های پیانو

اینکه از کدام گره استفاده می‌کنید بسته به نوع نخ، اندازه مهره و نوع بخیه موردنظر متفاوت است. در اصل، برای مبتدیان یادگرفتن ۵ نوع گره کافی است. این گره‌ها عبارت‌اند از:

گره اورهند (overhand knot)

گره اورهند

گره مربع

گره مربع

گره جراحی

گره جراحی

گره نیم‌خفت

گره نیم خفت

گره سر لارک

گره سر لارک

به‌نخ‌کشیدن

به نخ کشیدن

به‌نخ‌کشیدن مهره‌ها یکی از مهارت‌های اساسی در ساخت جواهرات است. شاید گمان کنید این کار بسیار ساده است و کافی است یک رشته نخ یا سیم را از مهره‌ها عبور دهید. در واقع، این‌طور نیست. درک اینکه چطور مهره‌ها را به‌درستی به نخ بکشید پایه‌ای برای بسیاری از مهارت‌های پیشرفته‌تر است.

بافتن

بافتن جواهرات

معمولا بافتن جواهرات نسبت به مهارت‌های دیگر جواهرسازی لذت‌بخش‌تر است. دلیلش این است که تنوع بیشتری دارد و سرگرم‌کننده است؛ بنابراین برایتان خسته‌کننده نخواهد بود. برای بافتن جواهرات باید چهارچوبی درست کنید و در آن با رشته‌های عمودی و افقی شبکه بسازید. این روش برای درست‌کردن جواهراتی با سطح پهن، مانند دستبند یا بازوبند پهن مناسب است.

در این روش باید با رنگ‌ها، مواد و مهره‌هایی از سبک‌های مختلف از مروارید گرفته تا منجوق، الگوهای هندسی جالبی ایجاد کنید. این اشکال هندسی می‌توانند حسابی پیچیده باشند، در نتیجه قیمت گران‌تری هم خواهند داشت. بسته به نوع جواهری که با آن درست کرده‌اید، می‌توانید در انتهای کار از گیره یا قزن‌قفلی استفاده کنید.

ساخت قطعات یکپارچه

این‌طور نیست که جواهرسازی فقط شامل وصل‌کردن چند قطعه جواهر یا مهره به هم باشد؛ برای مثال، اگر بخواهید یک حلقه انگشتر فلزی درست کنید چه کار می‌کنید؟ برای این جواهرات، به ابزارها و قالب‌های پیشرفته‌تری نیاز دارید.

حتما بخوانید : آموزش رنگ کردن مو با آبلیمو

برای مثال، اگر می‌خواهید با چوب یا فلز کار کنید، ممکن است به اره یا مته برای برش نیاز داشته باشید تا شکل نهایی را به دست آورید. برای ایجاد جزئیات پیچیده‌تر، می‌توانید از فناوری‌هایی مانند برش لیزری یا چاپ سه‌بعدی (اگر در دسترستان است) استفاده کنید.

جواهرات ترکیبی

جواهرات ترکیبی
آویز تهیه‌شده از رزین

یکی از روش‌های خاص برای ساخت جواهرات ترکیبی، استفاده از رزین است که در ریخته‌گری کاربرد دارد. رزین مانند ژلاتین است، برای مدت کوتاهی انعطاف دارد و سپس به‌شکل جامد درمی‌آید. البته فرق آن با ژلاتین این است که بعد از جامدشدن کاملا سفت و سخت می‌شود و حالت ژله‌ای ندارد.

یکی از کاربردهای مهم رزین در ماندگارکردن اشیایی است که ممکن است بعدها خراب شوند؛ برای مثال، نامه‌ای عاشقانه، شاخه‌ای گل، پر پرنده‌ای که برایتان عزیز بوده است و نظایر آنها ممکن است مدتی طولانی دوام نیاورند. به همین دلیل، با رزین آنها را مهروموم می‌کنند تا همیشه باقی بماند. رزین در سال‌های اخیر به‌شدت محبوب شده است و کار با آن، آن‌طور که به نظر می‌رسد پیچیده نیست.

پرداخت نهایی کار

بعد از اتمام کار ساخت جواهر، باید کارهای نهایی را روی آن انجام دهید که محصول، زیبا و چشم‌گیر به نظر برسد. این کارها عبارت‌اند از:

  • براق‌کردن؛
  • کار با رزین؛
  • سنباده‌زدن؛
  • شن‌مال کردن؛
  • رنگ‌آمیزی یا نقاشی.

البته منظور از نقاشی‌کردن به‌معنای آن نیست که فقط یک قلم‌مو بردارید و آن را رنگ بزنید. باید با توجه به موارد زیر این کار را انجام دهید:

  • مساحتی که قرار است رنگ‌آمیزی کنید چقدر است؛
  • چه نوع رنگ یا جوهری برای ماده‌ای که جواهر را از آن ساخته‌اید مناسب است؛
  • اینکه با توجه به مساحت و نوع رنگ موردنظر کدام‌یک بهترند (قلم‌مو، قطره‌چکان یا اسفنج مخصوص).

وقتی موارد بالا را مشخص کردید، اگر می‌خواهید سطحی را رنگ‌آمیزی کنید، ابتدا سایر قسمت‌های آن را بپوشانید و سپس کار را شروع کنید. برای این کار زمان بگذارید و سرسری انجامش ندهید. هرچه کار تمیزتر و باکیفیت‌تر باشد، مشتری بیشتر و قیمت بالاتری هم دارد.


حتما بخوانید آموزش تیز کردن چاقو بدون نیاز به چاقو تیزکن 11 روش خانگی


روش‌های کار با مواد مختلف؛ از اکریلیک و فلز تا چرم

در این بخش، نحوه ساخت جواهرات با مواد مختلف را توضیح می‌دهیم.

ساخت جواهرات اکریلیک

ساخت جواهرات اکریلیک
مهره‌های اکریلیک

جواهرات اکریلیک بسیار زیبا هستند و ساختشان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. اکریلیک نوعی ترموپلاستیک است که می‌توان آن را ذوب کرد و به شکل‌های مختلف درآورد. آن‌قدر نرم هست که بتوانید آن را با دست برش دهید و سنباده بزنید. انواع مختلف و رنگ‌های متنوعی دارد. مهره‌های آماده اکریلیکی هم در بازار موجود است و تنوع آنها بسیار زیاد است.

برای ساخت جواهرات اکریلیکی می‌توانید از برش لیزری هم استفاده کنید.

ساخت جواهرات فلزی

جواهرات فلزی

شاید کار با فلز کمی به نظرتان سخت و ترسناک باشد. نگران نباشید، زیرا کار با فلز لزوما به این معنا نیست که با چیزی بسیار داغ سروکار خواهید داشت. در صنعت جواهرسازی، اغلب از طلا، نقره و پلاتین استفاده می‌کنند. با این‌ حال استفاده از مس، برنج یا برنز هم مرسوم است.

برای کار با فلز باید فرایند خاصی را طی کنید. منتها از آنجا که مبتدی هستید، ممکن است کمی برایتان سخت باشد. مشکلی نیست، روش‌های دیگری هم برای کار با فلز وجود دارد. فرایند معمول کار با فلز به این صورت است:

  • فرم‌دادن؛
  • حرارت‌دادن؛
  • متصل‌کردن؛
  • پرداخت نهایی کار.
  • پرکردن و سمباده‌زدن؛
  • برش‌زدن، مته‌زدن و اره‌کردن.
در پرداخت نهایی کار، در صورت لزوم باید سطح کار را صیقلی و لبه‌ها را صاف کنید تا تیز نباشد.

برای مبتدیان معمولا کار برش فلز دشوار است. می‌توانید این بخش از کار را به خدمات برش لیزری بسپارید تا قطعات موردنظر را برایتان برش بزنند. در بسیاری از موارد، حتی می‌توانید از سکه‌ها یا قطعات فلزی آماده استفاده کنید و تا زمانی‌ که مهارت کافی پیدا نکرده‌اید، با فلز خام کار نکنید.

ساخت جواهرات چرمی

جواهرات چرمی

چرم کیفیتی بی‌نظیر دارد و احساسی لطیف و نرم ایجاد می‌کند که با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه نیست. ویژگی‌های این ماده فوق‌العاده است. چرم انعطاف‌پذیر است و بعد از استفاده، شکل بدن را به خود می‌گیرد. به همین دلیل، برای ساخت دستبند و نظایر آن عالی است. همین ویژگی انعطاف‌پذیری چرم است که کمکتان می‌کند یک ورقه مسطح چرم را به‌صورت سه‌بعدی دربیاورید.

چرم را با لیزر هم می‌توانید به‌شکل‌های مختلف برش بزنید.

ساخت انواع جواهرات، از گوشواره تا انگشتر

ساخت هر جواهر ابزارها و تکنیک‌های خاص خودش را دارد. در ادامه، هریک از آنها را توضیح خواهیم داد:

ساخت گوشواره

ساخت گوشواره

اگر مبتدی هستید و می‌خواهید جواهرات سفارشی بسازید، گوشواره برای شروع عالی است. گوشواره معمولا کوچک‌تر از سایر جواهرات است و بنابراین ساخت آن از بقیه آسان‌تر است. مواردی که هنگام ساخت گوشواره باید در نظر بگیرید:

سبک گوشواره را تعیین کنید

بیشتر گوشواره‌ها در یکی از ۵ دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • آویز.
  • میخی؛
  • حلقه‌ای؛
  • چندشاخه؛
  • اشکی یا قطره‌ای؛

می‌توانید حلقه، قلاب و گل‌میخ فلزی را آماده بخرید یا اینکه خودتان آنها را درست کنید. شمایید که باید تصمیم بگیرید زیبایی و بی‌نقص‌بودن کار نهایی چقدر برایتان مهم است. قلاب‌های دست‌ساز ممکن است به‌خوبیِ قلاب‌هایی که کارخانه درست کرده است گرد و کروی نباشند.

حتما بخوانید » 555 کپشن خاص و جدید + ( عکس ) متن ناب برای اینستاگرام

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که بسیاری از افراد گوش‌هایشان حساس است و بنابراین، فلزی که می‌خواهید انتخاب کنید باید بی‌خطر باشد. معمولا بهترین گزینه برای گوش حساس نقره استرلینگ است.

مواد دل‌خواه‌تان را انتخاب کنید

می‌توانید از هر ماده‌ای برای ساخت گوشواره استفاده کنید. اگر آویز ساده می‌خواهید، به یک قلاب فرانسوی و کمی سیم نیاز دارید با چند مهره که آنها را به هم متصل کنید. برای داشتن گوشواره میخی، به یک گل‌میخ نیاز دارید تا هر شیء زیبایی را که دوست دارید به آن بچسبانید. گاهی می‌توانید از دکمه‌های زیبای فانتزی، پَر یا قطعات فلزی کوچک برای این کار استفاده کنید. اگر گوشواره اکریلیک یا چوبی می‌خواهید، کافی است طرح آن را حاضر کنید و بدهید با لیزر برایتان برش بزنند.

ساخت دستبند

ساخت دستبند

دستبند بیشترین تقاضا را برای جواهرات دست‌ساز دارد. چطور دستبند بسازیم؟

سبک و مواد اولیه را مشخص کنید

از النگو و دستبند سخت چوبی گرفته تا سردست‌های چرمی نرم، گزینه‌های زیادی برای ساخت دستبند وجود دارد. می‌توانید از مواد نرم استفاده کنید که راحت بتوانید آنها را برش بزنید یا اینکه از فلزات سخت استفاده کنید و یک دستبند یکپارچه داشته باشید. می‌توانید از مهره‌ها و زنجیر استفاده کنید تا دستبندی داشته باشید که از اتصال اجزایی ظریف درست شده است. حتی می‌توانید دستبندی اکریلیک درست کنید یا طرحی را بدهید که با لیزر برایتان برش بزنند.

حتما بخوانید » 444 عکس پروفایل خاص مفهومی و خاص ناب

اندازه دستبند را درست حساب کنید

اندازه دستبند اهمیت زیادی دارد. اگر کوچک باشد دو حالت دارد: یا اصلا نمی‌توانید آن را استفاده کنید، یا تنگ خواهد بود که هم دست‌تان را اذیت می‌کند و هم به‌راحتی پاره می‌شود. اگر زیاد بزرگ باشد از دست‌تان می‌افتد یا شل می‌ماند که ممکن است دوست نداشته باشید؛ بنابراین باید درست اندازه بگیرید. راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که دستبند را قابل‌تنظیم درست کنید. در این صورت اگر دستبند را برای فروش درست می‌کنید با کمی جابه‌جاکردن، برای دست خریدار اندازه می‌شود.

اگر دستبند را از مهره درست کرده‌اید به‌جای نخ و سیم می‌توانید از کش استفاده کنید. اگر با نخ آن را درست می‌کنید گره‌های کشویی چاره کار هستند. با شل یا سفت‌کردن این گره‌ها می‌توان اندازه دستبند را تنظیم کرد.

نحوه بستن دستبند مهم است

برخلاف گردنبندها که قلاب آنها پشت گردن و اغلب زیر موها پنهان است، قلاب‌های دستبند جلوی چشم‌اند؛ بنابراین انتخاب قلابی که هم کاربردی و هم زیبا باشد بسیار مهم است. اگر از مهره استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی از دو قلاب در دو انتهای دستبند استفاده کنید. برای دستبند چرمی چفت بهتر است. میله و حلقه، گیره، قزن‌قفلی و قفل آهنربایی فقط چند مورد از قفل‌هایی‌اند که می‌توانید برای ساخت دستبند از آنها استفاده کنید.


حتما بخوانید » 222 عکس پروفایل ناب مفهومی و خاص


ساخت انگشتر

ساخت انگشتر

معمولا انگشترها چون کوچک‌اند فقط از یک یا دو ماده برای ساخت آنها استفاده می‌کنیم. این واقعا مزیت است، چون هرچه کار ساده‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید روی زیبایی آن تمرکز کنیم. هنگام شروع به کار این موارد را در نظر بگیرید:

مواد اولیه را انتخاب کنید

وقتی دارید انگشتر را طراحی می‌کنید، دو انتخاب مهم باید انجام دهید: موادی که حلقه را از آن درست می‌کنید و نقطۀ کانونی آن. می‌توانید پایه فلزی آماده بخرید، خودتان آن را درست کنید، از سیم‌های پیچیده‌شده محکم مانند مس استفاده کنید، از زنجیر یا حتی از بند تسبیح کشی استفاده کنید. حتی نخ قلاب‌دوزی یا قیطان چرمی هم می‌توانند خوب باشند.

حتما بخوانید » تافل یا آیلتس تفاوت آزمون ها کدام بهتر و معتبرتر است؟ 2021

برای نقطۀ کانونی انگشتر، می‌توانید از هر چیزی از جمله سنگ، بلور، سنگ‌های قیمتی و غیره استفاده کنید و به پایه بچسبانید. حتی می‌توانید یک حلقۀ اکریلیک یا چوبی درست کنید و برای نقطۀ کانونی آن از بامبو که با لیزر آن را برش داده‌اید استفاده کنید.

فقط یادتان باشد هر ماده‌ای که استفاده می‌کنید دوام بالایی داشته باشد. معمولا روزانه کارهای زیادی را با دست‌هایمان انجام می‌دهیم؛ بنابراین بهتر است حلقه یا انگشتر مقاومی داشته باشیم.

اندازه انگشتر مهم است

اندازه حلقه باید درست به‌اندازه انگشت باشد، زیرا اگر بزرگ‌تر باشد می‌افتد و اگر کوچک باشد از بند انگشت رد نمی‌شود. انگشتر باید به‌راحتی در زیر بند انگشت محکم شود. اگر برای خودتان می‌خواهید، با یک رشته‌نخ اندازه انگشت‌تان را بگیرید. اگر برای فروش می‌خواهید، از جدول اندازه‌گیری استاندارد حلقه استفاده کنید که هم قطر و هم محیط داخلی انگشتر را حساب می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید چند سایز مختلف را برای مشتریان درست کنید.

ساخت گردنبند

ساخت گردنبند

ساخت گردنبند شاید نسبت به هر جواهر دیگری سخت‌تر باشد. دلیلش این است که معمولا بلندتر و بزرگ‌تر از جواهرات دیگر است. با این‌ حال، محصول نهایی جذابیت زیادی خواهد داشت. مواردی که باید هنگام ساخت گردنبند در نظر بگیرید:

طول گردنبند، که معمولا استاندارد است

طول گردنبند تعیین می‌کند مواد اولیۀ استفاده‌شده باید به چه مقدار باشند. هرچه گردنبند کوتاه‌تر باشد، قطعات آن هم باید کوچک‌تر و ظریف‌تر باشند. این بدان معناست که مواد اولیۀ کمتری نیاز دارد. گردنبندهایی که بلندترند می‌توانند وزن بیشتری را تحمل کنند؛ بنابراین قطعات آن می‌توانند درشت‌تر و سنگین‌تر باشند.

حتما بخوانید » افزایش فروش با 22 جمله تبلیغاتی موثر

گردنبندها را بر اساس طولی که دارند در ۶ دسته اصلی قرار می‌دهیم:

  • گلوبند یا طوق: ۳۶٫۵ سانتی‌متر؛
  • چوکِر: ۴۰٫۶ سانتی‌متر؛
  • پرنسسی: ۴۵٫۷ سانتی‌متر؛
  • ماتین: ۵۰٫۸ تا ۶۱ سانتی‌متر؛
  • اپرا: ۷۶٫۲ سانتی‌متر؛
  • ریسمان یا طنابی: ۸۳٫۸ سانتی‌متر.

مواد اولیه‌ای که لازم دارید

گردنبند را می‌توانید از یک زنجیر با یک آویز زیبا یا از مواد مختلف مانند مهره‌ها، سنگ‌های پیچیده‌شده در سیم و نظایر آنها درست کنید. اگر گردنبند یکپارچه با شکل‌های خاص می‌خواهید، می‌توانید از برش لیزری یا چاپ سه‌بعدی برای پلاستیک یا چوب استفاده کنید. اگر از قطعات کوچک و ظریف استفاده می‌کنید، می‌توانید با الگوهای تکرارشونده آنها را به هم متصل کنید.

کلام آخر

حالا اصول اولیۀ کار جواهرسازی را یاد گرفته‌اید. ادامه مسیر را باید با خلاقیت خودتان و تمرین طی کنید. می‌توانید از ویدئوهای آموزشی در رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب، وبلاگ‌های آموزش جواهرسازی و سایت‌های مختلف استفاده کنید تا کار را مرحله‌به‌مرحله ببینید. بعد از آن می‌توانید با تغییر و ترکیب روش‌ها، ایده‌های خلاقانه خودتان را اجرا کنید. چیزی که در فکر شماست ممکن است به‌ذهن هیچ‌کس دیگری نرسد! پس دست‌به‌کار شوید و اولین جواهر دست‌ساز منحصربه‌فردتان را بسازید.


در ادامه بخوانید » آموزش نجوم به کودکان با 11 توصیه سودمند